Wouter Meijer
Book Of The Dead
In het fragment kon ik goed mijn artistieke skills tonen door te laten zien hoe ik de muziek zou aanpakken als ik daar vrij in zou zijn.
Showreel - Wouter Meijer
1. Virtuverse Music System:
Een soloproject: Dit was onderdeel van mijn supportive narrative waarbij ik onderzoek deed naar een systeem in muziek bij een veelvoorkomende gevechtssituatie. De uitdaging lag hoe ik een gevecht interessanter kan maken door in de muziek rekening te houden met de grenzen en problemen die voorkomen tijdens het spelen. Wat je niet hoort is dat de muziek achter de schermen veel variatie heeft en in willekeurige volgorde kan worden afgespeeld.
2. Book of the Dead:
Een soloproject waarin ik mijn artistieke kracht kan laten zien. Door gebruik te maken van strijkers en koor die op gevoelige wijze spelen.
3. Job
Een opdracht in samenwerking met studenten van Intermedia waarbij we als Auris Media verschillende video's hebben voorzien van audio. De aanpak is minimalistisch op basis van akoestische instrumenten die gemanipuleerd zijn tot atmosferische klanken.
4. Punch Drunk Love
Rens Machielse gaf een presentatie over zijn boek: De Soundtrack. Waarbij wij als Auris Media de audio van de video op een abstracte horrormanier van een nieuw design hebben voorzien. Zo wilden we de kracht laten zien van wat geluid kan doen met beeld; er ontstaat horror, ook al heeft de video zelf een neutrale context.
5. Gedaanteverwisseling
Een opdracht in samenwerking met studenten van Intermedia waarbij we als Auris Media verschillende video's hebben voorzien van audio. In dit fragment is gebruikgemaakt van granulaire synthese door een drone te creëren die zich ontwikkelt. Er wordt gemorpht door een sample om een nieuwe atmosfeer te creëren.
- Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?
Ik ben een componist met een grote liefde voor games. Vooral de non-lineaire mogelijkheden in muziek intrigeren mij. Zo heb ik dit jaar een onderzoek gedaan als onderdeel van mijn supportive narrative naar adaptieve muziek. Daarin ben ik heel erg thuisgeraakt in het gebruik van Wwise en de mogelijkheden. Het is echt een onderdeel geworden van mijn vaardigheden. Artistiek zou ik mijn muziek omschrijven als minimalistisch en op klank gebaseerd, maar ook hedendaags in verschillende vormen zoals hybride orkest of vanuit één instrument. Melodie en harmonie zijn belangrijk in muziek, maar bij mij speelt hoe je dit dan als klank kunt presenteren een belangrijke rol. Daarnaast heb ik een liefde voor klankmanipulatie en synthese. Zo vind ik het tof om instrumenten te samplen en deze te bewerken tot atmosferen, maar is het gebruik van synthese onmisbaar in mijn muziek. Je zult dus veel kleuren voorbij horen komen in mijn muziek.
- Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?
Op dit moment zijn we een bedrijf genaamd Auris Media en zijn we van plan om hiermee verder te gaan. Een van mijn persoonlijke ambities is om muziek te maken voor een bekende gametitel. En als team binnen Auris Media Muziek het volledige geluid te doen voor een speelfilm of animatie. Daarnaast om publieke erkenning te krijgen voor het werk dat geleverd is. Dit kan zijn in vorm van een award of als een artikel op een website.
- Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?
Je kan zo goed componeren als je wilt. Zonder een netwerk en overtuigingskracht is het lastig om je zelf te positioneren in deze wereld. Ook is de waardering voor minimalisme groter geworden door de vele lessen die ik heb gehad van verschillende docenten. Zo vond ik de lessen van Marcel Wierckx altijd erg interessant en waren best veel dingen een eye-opener voor mij. Daarnaast is muziektechnologie in het algemeen een steun in de rug geweest om wat dieper te kijken naar de velen mogelijkheden in de aanpak van muziek.
- Overzicht van publicaties / exposities / prijzen / concerten / voorstellingen etc.
Top 10 plek: 8 Dio Contest The Captain: https://8dio.com/2019/09/16/score-this-the-captain/