Invisible Wings is een interactieve visual novel die zich afspeelt in een moderne fantasiewereld, waar voortdurend spanningen zijn tussen mensen, feeën en hun hybride kinderen. Het verhaal volgt Dawn, een jonge hybrid, in haar zoektocht naar antwoorden over haar identiteit en afkomst. Haar hele zoektocht verandert echter als ze Lilith ontmoet, een fee met bijzondere magie.

Naast mijn werk als componist en audiodesigner, heb ik het voortouw genomen in de conceptualisatie en ontwikkeling van de game. Meer info over de visual novel is te vinden op https://invisiblewingsgame.com/.
Teaser trailer voor Invisible Wings.
Compositieschets voor Lilith's muzikale thema.

Nonlinear music design in narrative games

In mijn scriptie heb ik onderzoek gedaan naar de verschillende functies van non-lineaire muziek in narratieve games en hoe het gebruikte muzieksysteem bijdraagt aan die functie. Deze kennis heb ik vervolgens gebruikt bij het ontwikkelen van een ontwerpstrategie en de toepassing daarvan in narratieve games in mijn eigen portfolio.
Nonlinear music design in narrative games.pdf

Autonome composities

Voor mij is het maken van autonome composities net zo belangrijk als mijn toegepaste werk voor games. Deze werken hebben vaak een onderliggend concept op basis van een verhaal of sfeer en zijn een inspiratiebron voor mijn toegepaste muziek. Daarnaast bieden ze de gelegenheid om mijn muzikale eigenheid verder te ontwikkelen en te experimenteren met interessante klanken en nieuwe compositietechnieken. Hieronder zijn twee composities te beluisteren die deel uitmaken van mijn afstudeerportfolio.
Entanglement.flac
We In Heaven (2020 Remix).flac
Danae Dekker

Danae Dekker

10 September 1995
  1. Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?

    Als componist en technical audio designer ben ik gespecialiseerd in de koppeling van muziek en technologie. Naast het schrijven van muziek en ontwikkelen van audiosystemen en software, ben ik gefascineerd door het vertellen van verhalen en bedenken van fantasievolle werelden. Mijn visie is het overbrengen en versterken van deze verhalen, wat ik het liefste toepas in de context van narratieve games.

    Mijn muzikale stijl is een mix tussen ambient, orkestrale en elektronische muziek met invloeden uit trance en chiptune. Mensen omschrijven mijn composities vaak als fantasierijk en wispelturig. Naast het maken van composities ben ik ervaren in het ontwerpen van software en systemen om audio op een interactieve manier te implementeren. Daarnaast vind ik het belangrijk om betrokken te zijn bij de conceptualisatie van de context waarin mijn werk een rol speelt. Door deze skills te combineren, kan ik een audio-ontwerp zoveel mogelijk afstemmen op de context en het narratieve ontwerp van het project.

  2. Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?

    Binnen vijf jaar heb ik mijn eigen gamestudio opgericht waar ik mijn passie voor muziek en verhalen kan overbrengen in narratieve games. Verder werk ik freelance als componist en/of technical audio designer voor diverse gamestudio's.

  3. Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?

    De mogelijkheden van het combineren van verschillende vakgebieden binnen muziek en technologie, het ontdekken en ontwikkelen van mijn muzikale eigenheid, en het samenwerken in multidisciplinaire teams. Een voorbeeld hiervan is Ocarime, een netwerk van componisten, sound designers en softwareontwikkelaars, dat is opgezet als groepsproject met mede-MT'ers in ons afstudeerjaar.