Marinca Uijland
Vergeetwoorden: wablief?!
Tijdens dit afstudeerproject is onderzoek gedaan naar hoe en voor wie vergeetwoorden tegenwoordig nog van betekenis kunnen zijn, alsmede hoe vergeetwoorden op een nieuwe manier onder de aandacht gebracht kunnen worden. Onderwerpen die daarbij kwamen kijken zijn: taal-in-beweging en gevoelens over taalverandering, welke initiatieven momenteel al worden ingezet om vergeetwoorden onder de aandacht te brengen, welke kwaliteiten vergeetwoorden bezitten en wat de mogelijkheden zijn voor de toekomst van vergeetwoorden.
Vergeetwoorden lijken wel tijdscapsules die verhalen, herinneringen en emoties kunnen ‘wakker maken’ bij iemand die ze (her)kent. De onbekende, gekke, grappige, mooie vergeetwoorden kunnen bij mensen die ze niet kennen de fantasie en verbeelding prikkelen. Want is een slijmjurk nou een jurk gemaakt van plakkerig, druiperig slijm of is het iemand die overdreven lief doet om iets gedaan te krijgen? Doet het woord bakvis je denken aan dat irritante pubermeisje van de middelbare school of zie je een bak vol vissen voor je? Is ludduvuddu voor jou een grappige tongbreker of doet het je denken aan die tijd dat je voor het eerst een gebroken hart had?
In samenwerking met Serious Game Studio Living Story is een associatief kaartspel ontwikkeld waarbij door verschillende hints geraden moet worden naar de betekenissen van vergeetwoorden. Tijdens het afstudeerproject is gericht op grootouders en kleinkinderen (9-12 jaar). Het doel is dat het spel leidt tot onverwachte, grappige, mooie, nieuwe gesprekken tussen de kleinkinderen en grootouders. Werkwoorden die passen bij het vergeetwoordenspel zijn: luisteren, delen, vragen, leren, inleven en lachen.
Het spelontwerp en -systeem wordt, in samenwerking met Living Story, momenteel verder doorontwikkeld met als doel het op de markt te brengen.
Wablief?!
Wat nou als woorden uit hun context gehaald worden en gewoon voor je liggen op een kaartje, wat betekenen die woorden dan voor jou? Zeggen ze je iets? Heb je er een associatie bij? Misschien een anekdote, verhaal, herinnering? Of heb je geen idee wat de woorden betekenen, maar spreken ze op een of andere manier tot je verbeelding? Heb je er vragen over? Kan je met een familielid, vriend, collega, kennis, onbekende erover in gesprek gaan? Het doel van Wablief?! is dat de interactie die tijdens het spelen ontstaat leidt tot onverwachte, grappige, mooie, nieuwe gesprekken binnen een specifieke doelgroep, tussen verschillende doelgroepen die nauw verband houden met elkaar of juist haaks tegenover elkaar staan. Deze interactie wordt aangegaan door middel van een laagdrempelig en interactief kaartspel met daarop woorden en afbeeldingen uit een specifieke tijd, sector, beroep, streek, cultuur etc. De ambitie is om verschillende Wablief?!-edities te maken om zo mensen in gesprek te laten gaan met elkaar, met elkaar te delen, leren en lachen.
Heeft u een vraag? Heeft het spel, het onderwerp en/of het onderzoek uw interesse gewekt? Bent u geïnteresseerd in een samenwerking? Momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van een website. Tot die tijd kunt u mij het beste bereiken via mijn emailadres marinca.uyland@gmail.com. Ook kunt u mij volgen via LinkedIn. Het volledig eindrapport is te lezen in onderstaand document. Dit rapport is naar tevredenheid afgerond met een 8,5 als cijfer.
- Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?
Vanuit de opleidingen secretaresse/directiesecretaresse heb ik ervaring in en gevoel voor organisatorische, communicatieve en administratieve werkzaamheden. Vanuit de opleiding Kunst & Economie heb ik naast de projectmatige en organisatorische werkzaamheden mij kunnen ontwikkelen op conceptueel en artistiek niveau. Ik zie de twee werelden als aanvullingen op elkaar, kan er goed tussen switchen en ik zie altijd mogelijkheden om aan de creatieve uitingen organisatorische skills toe te voegen en aan de organisatorische werkzaamheden creatieve uitingen toe te voegen.
Door met een nieuwsgierige, onbevangen en leergierige blik op ontdekking te gaan en in gesprek te gaan met verschillende partijen, probeer ik te achterhalen waar behoefte aan is en waar mogelijkheden liggen. Vooral sociale onderwerpen spreken me daarbij aan. Met name de ‘kleine’ dagelijkse onderwerpen en bezigheden die we doorgaans voor lief nemen. De behoefte vertaal ik naar een vraagstuk, waardoor ik tot concepten kan komen. Tijdens mijn afstudeerproject heb ik hierbij gebruik gemaakt van drie fases: explore, discover & define, develop & deliver. Wat mijn afstudeerwerk uniek maakt is dat het niet alleen een dienst oplevert (het spel op zich), maar ook een procesmethode om op een speelse manier mensen bij elkaar te brengen (het spel nodigt uit tot het aangaan van gesprekken en het delen van verhalen en herinneringen). - Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?
Ik wil me onder andere verder ontwikkelen op het gebied van social design, serious games en strategische marketing. Ik wil onderzoeken hoe ik me, o.a. met mijn afstudeerconcept, verder tot de gebieden serious games en social design kan verhouden. Strategische marketing lijkt me een belangrijke aanvulling om meer te leren over hoe ik concepten sterk op de markt kan positioneren. Ik heb veel projectideeën. Over vijf jaar hoop ik hiervan een aantal gerealiseerd te hebben. Ik laat me verassen door de toekomst: op avontuur, uitproberen, ontdekken, in gesprek gaan en plezier hebben! Wie geïnteresseerd is om samen een avontuur aan te gaan, weet me hierbij te vinden!
- Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?
Het belangrijkste dat ik geleerd heb tijdens de studie is dat ik vorm en inhoud heb leren geven aan de begrippen 'kunst & economie'. Deze begrippen zijn voor mij gaan leven: kunst (concepten bedenken en ontwikkelen, verbeeldingskracht, denken in mogelijkheden) en economie (concepten vertalen naar producten/diensten, koppelen aan vraag en aanbod, strategisch denken). Ik weet zeker dat de kennis en ervaring die ik in beide werelden tijdens de opleiding heb opgedaan, altijd een rol zullen blijven spelen in mijn verdere carrière.