Muzikale kleuren staan centraal in mijn eindexamenconcert.
Dat komt naar voren in het hoofdwerk van de avond: de sonate voor viool en piano van Gabriel Fauré, een Franse componist. Deze sonate voer ik uit met pianiste Sophia Thoma, tevens HKU-alumnus.
Een van de redenen waarom ik dit stuk zo graag wil spelen, is dat ik een viool in bruikleen heb uit 1893 van Paul Bailly, leerling van Vuillaume. De componist Fauré is een tijdgenoot van deze vioolbouwers, en heeft deze sonate dan ook voor de klank van deze violen geschreven. Mooi dat ik het dan ook op dit instrument ten gehore kan brengen! Om het muzikale verhaal te versterken, zullen er inspirerende beelden worden geprojecteerd op de achtergrond.

Daarnaast speel ik de Chaconne van Bach, een meesterwerk voor viool. Johann Sebastiaan Bach, zelf ook violist, maakt hier gebruik van variaties, waardoor ik veel verschillende kanten van de viool kan laten horen. Daarnaast gaat dit stuk diep in mijn hart en hopelijk ook in die van de luisteraars.

Als laatste speel ik een stuk dat redelijk recent is geschreven (1986): 'Dance' van Theo Loevendie.
Mijn wens is om in dit concert een modern stuk spelen en het liefst van een Nederlandse componist. Dat heb ik gelukkig gevonden! Het speciale aan dit stuk is dat je minutenlang drie snaren tegelijk moet strijken, waardoor het klinkt alsof er drie violen tegelijk spelen. Deze techniek is erg uitdagend.
Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van slagwerk met de voet en belletjes om de enkel.

Aangezien door de huidige omstandigheden het onzeker is hoeveel publiek er mag komen, komt er een livestream. Via Instagram en Facebook zal ik delen waar deze livestream te vinden is.
cecilia v berkum 01.jpg
Foto: Allard Willemse
DSC06314.JPG
In tipje van de sluier van de toegift
Cecilia van Berkum

Cecilia van Berkum

18 Mei 1997
Volg
  1. Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?

    Bij mij gaat het erom dat de muziek die ik speel aankomt bij het publiek.
    Want ook al heb ik een stuk heel 'goed' gespeeld, als het mijn publiek niet heeft geraakt, dan was dat 'goed' spelen voor mij niks waard.
    Ik wil dus mijn publiek betrekken bij het muziekstuk. Ik kan er bijvoorbeeld iets over vertellen, ik kan dichter bij het publiek gaan staan/zitten, ik kan het combineren met dansers of schilderijen. Ik wil na het concert praten met het publiek, via internet meer er over vertellen en fragmenten laten horen. Zo hoop ik dat de luisteraar en de musicus samen muziek kunnen beleven.

  2. Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?

    Mijn ambitie is om in ieder geval nog een masteropleiding in Duitsland doen. Ik denk namelijk dat het waardevol is ook buiten Nederland te kijken. Daarna wil ik graag uitvoerend musicus zijn. Er zijn in Nederland veel mooie initiatieven van jonge, innovatieve orkesten. Ze spelen cross-over muziek, combineren verschillende kunstvormen of spelen uit het hoofd. Later zou ik ook zo'n orkest willen initiëren of in een bestaande meespelen.

  3. Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?

    Als je het één keer mooi kan, dan ben je er nog niet. Je moet iedere keer goed kunnen presteren. Dan ben je professioneel. Dat betekent dus ook goed in vorm zijn qua gezondheid en mentaal sterk zijn.

  4. Overzicht van publicaties / exposities / prijzen / concerten / voorstellingen etc.

    2017-2018, concertmeester Utrechtsch Studenten Concert (USC)
    2018, jan, Kurt Weill vioolconcert, De Vereeniging, Nijmegen
    2018-2019, Erasmusjaar (uitwisseling) Musikhochschule Freiburg, Duitsland.
    2019, nov, Mozart vioolconcert 4, TivoliVredenburg, Utrecht