Esther Sharon Versteegh
De onderstroom
Met mijn werken wil ik de onzichtbare kant in mijn hoofd laten zien, want hoe herinner ik mij die situatie nou echt? Wat gaat er schuil achter die kinderlach?
De witruimte is een uitnodiging om dichterbij te komen, maar hierdoor erg kwetsbaar. De niet afgemaakte tekeningen laten zien wat echt belangrijk is.
Door te werken met symbolen en korte stukken tekst laat ik de onderliggende pijn en onzekerheid uit het verleden zien.
Online CKV lessen.
Als educator zag ik de uitdaging om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden door deze onzekere periode. Door middel van een online platform, video calls en screen-sharing is er een hele nieuwe wereld van lesgeven open gegaan.
Sommige mensen zeggen dat dit de toekomst is. Dat denk zelf niet. Ik heb ondervonden hoe belangrijk het contact is tussen de leerlingen en de docent. Het iemand persoonlijk kunnen benaderen met vragen en ideeën.
In mijn ogen is het eerder een toevoeging op wat we al hadden. De creativiteit doortrekken buiten het klaslokaal.
- Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?
Herinneringen worden samen gemaakt, maar individueel bewaard.
Dat zijn die herinneringen die ik laat zien. Jaren lang bewaard in een stoffig fotoalbum, maar langzaam vinden ze een weg op het papier. Deze foto´s vormen de leidraad voor mijn werk. Ik laat je zien wat je eerst niet kon zien. Wat gaat er schuil achter een foto?
Er wordt bewust gekozen om onderdelen van het beeld weg te laten. Alleen wat van belang is blijft staan. Ik werk graag met witruimtes in een beeld. Door zoveel open te laten wordt een kwetsbaarheid zichtbaar. Die kwetsbaarheid is voor mij als educator ook belangrijk. Zo is openheid belangrijk en het houden van contact met de leerling. - Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?
Over vijf jaar wil ik parttime werken in het voortgezet onderwijs als beeldend docent. Naast dit wil ik een atelier waar ik eigen werk kan maken en mensen kan ontvangen voor teken- en schilder workshops.
 - Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?
Tijdens mijn studie heb ik geleerd de verbinding te zien tussen mijn eigen makerschap en mijn rol als docent. Deze twee aspecten voeden elkaar en zijn een geheel in plaats van twee aparte onderdelen.