Er wonen in Nederland ongeveer 650.000 mensen die als gevolg van niet- aangeboren hersenletsel beperkingen ervaren. De fysieke beperkingen zijn voor de buitenwereld zichtbaar. Vele andere beperkingen en gevolgen die door niet- aangeboren hersenletsel worden veroorzaakt zijn echter een stuk minder zichtbaar. Deze onzichtbare gevolgen hebben invloed op veel facetten uit iemands leven en op dat van de mensen uit zijn of haar omgeving. De onzichtbare gevolgen leveren veel onbegrip op vanuit de maatschappij, (bureaucratische) instanties en/of de omgeving. Mede door gebrek aan goede communicatie en informatie komt onbegrip binnen gezinnen en/of de directe omgeving van mensen met niet- aangeboren hersenletsel nog veel voor. Goede communicatie binnen gezinnen en/of de directe omgeving is, zeker in de beginfase van het herstel, erg belangrijk. In samenwerking met verschillende experts is er een concept voor een serious game ontwikkeld die het gezin en/of de directe omgeving handvatten biedt om gericht met elkaar in een verdiepend gesprek te komen over niet- aangeboren hersenletsel en de ervaringen hiermee. Ook geeft het spel kennis over en inzicht in de problemen waar andere gezinnen tegenaan lopen en krijgen de gezinnen tips over hoe ze met deze problemen om kunnen gaan. Het spel bestaat uit; vragenkaartjes, opdrachten, illustraties, tips en de zogenoemde ‘tegenaanlopers’. Alle onderdelen komen samen in een klein doosje.
P1060367.jpg
P1060336.jpg
P1060346.jpg
P1060309.jpg

Verder met niet- aangeboren hersenletsel

In de managementsamenvatting zijn de belangrijkste inzichten uit het onderzoek te lezen. Mocht u meer willen lezen over het onderzoek dan kunt u mailen naar: florienbakker@hotmail.com
Mijn onderzoek is naar tevredenheid afgerond met een 8,3.


Managementsamenvatting_FlorienBakker_VerderMetNietAangeborenHersenletsel .pdf
Florien Bakker

Florien Bakker

23 juli 1998
Volg
  1. Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?

    Ziekte draagt een tegenstelling in zich die mij keer op keer weer weet te raken. Het is balanceren tussen verlangen en noodzaak. Ziekte is voor de patiënt een periode van kwetsbaarheid, onzekerheid, verdriet, bezinning en gevoelens die ik als buitenstaander niet zal kunnen begrijpen of verwoorden. Het is een periode die afstand creëert tot hetgeen dat je kent, je plek in de maatschappij en in sommige gevallen je gevoel van eigenwaarde. Je wordt ineens geconfronteerd met vragen als: wat voeg ik toe? Hoe blijf ik mij waardevol voelen, ondanks mijn ziekte? Recht tegenover de mentale warboel aan twijfels en vragen, die de ziekte kan veroorzaken, staat de behandeling van deze zelfde ziekte. Die is namelijk klinisch en afstandelijk. De aandacht ligt op het fysieke, of soms mentale, ‘beter worden’.

    Daarnaast groeit de druk op de zorg- en welzijnssector, zorgverleners draaien overuren en de maatschappij schreeuwt om meer sociale zorg. Er is de afgelopen jaren flink bezuinigd op de zorgsector, terwijl de vraag naar zorg, door onder andere de vergrijzing, juist groeit. Maatschappelijke vragen als: ‘hoe kunnen we meer doen met minder middelen, mensen en geld?’, zijn op dit moment aan de orde. Hoe houden we de zorg écht mensgericht, zodat de patiënten zich waardevol en gehoord blijven voelen? Cross-sectorale samenwerkingen kunnen voor deze vraagstukken in de zorg van grote waarde zijn. Mijn doel is om deze meerwaarde aan een breed publiek te tonen om zo aan mijn wens; meer mensgerichte zorg, bij te dragen.

  2. Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?

    Door het faciliteren van samenwerkingen tussen de zorgsector en creatieven wil ik maatschappelijke vraagstukken in de zorgwereld aanvliegen. Over vijf jaar heb ik verschillende projecten geleid die zich inzetten voor een meer mensgerichte zorgwereld. In deze vijf jaar heb ik mijn netwerk nog verder uitgebreid en zijn er juíst vanuit deze connecties bijzondere projecten van de grond gekomen.

  3. Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?

    Het belangrijkste wat ik heb geleerd tijdens de studie is dat ‘mensgericht onderzoek doen’ van grote waarde is. Creatieve denkwijzen als Frame Innovation en Design Thinking kunnen richting geven aan deze onderzoekmethoden. De studie is een zoektocht naar je eigen kwaliteiten, leerpunten en interesses. Je zoekt naar onderwerpen waar je je echt voor wilt inzetten en leert je sterke punten inzetten voor deze onderwerpen.

  4. Overzicht van publicaties / exposities / prijzen / concerten / voorstellingen etc.

    - Stage; Circus Engelbregt
    - Productie; docmentaire 'Geloof me'
    - Minor; 'Art for Social Change'