Vanuit onze gezamenlijke fascinatie voor de hyperreële wereld en het vervaagde gebied tussen ‘echt en nep’ zijn wij, Tessa Papavoine en Jiwa Saebu, het project ‘Humanity 3.0’ gestart. Als techoptimisten is het ons doel waardering op te roepen voor de virtuele wereld, het collectieve denken te veranderen en aan de kijker te laten zien hoe reëel het continuüm van de mixed reality is. Wij geloven dat er een mixed reality-continuüm is, wat wil zeggen dat we constant leven in een vorm van mixed reality.

Het verhaal van Humanity 3.0 had verteld zullen worden in een interactieve installatie, vormgegeven als een mixed reality-omgeving door de combinatie van fysiek en virtueel. Door de coronamaatregelen is dit vertaald naar een mobiele applicatie.

Tessa Papavoine and Jiwa Saebu started the project Humanity 3.0 out of a shared fascination for the hyperreal world and the blurred space between real and fake. As tech optimists Tessa and Jiwa aim to evoke appreciation for the virtual world, to change the view of collective thinking, and to show the viewer how real the mixed reality continuum is. ‘We believe there is a mixed reality continuum, which means that we are constantly living in mixed reality in some way and in some level of virtuality.’

The story of humanity 3.0 was meant to be told in an interactive installation designed as a mixed reality environment through the combination of the physical and the virtual. Due to the corona measures, this has been translated into a mobile application.
Tessa Papavoine

Tessa Papavoine

15 februari 1994
  1. Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?

    Ik ben een geboren weetgraag, nieuwsgierigheid en leergierigheid zijn de drijfveren voor mijn onderzoekende houding. Dit maakt dat ik een kledingstuk in elkaar kan zetten of een boek kan ontwerpen, maar ook dat ik vanuit mijn fascinatie voor technologie heb geleerd om te werken met verschillende digitale technieken als VR, AR, APPS. Om met een bredere blik het werkveld in te kijken heb ik stage gelopen bij T-Mobile.

    Ik ben een gegroeide verbinder, mijn analytische brein linkt cross-sectorale maatschappelijke gebeurtenissen en veranderingen op een intuïtieve manier. Hierdoor ben ik als toekomstdenker goed in het voorspellen van trends die ik conceptueel kan vormgeven.

    Ik ben een opgeleide ontwerper, ik kan mijn creativiteit inzetten in alle facetten van een ontwerpproces. Ik kan in samenwerkingsverband of zelfstandig actief bijdragen aan de totstandkoming van een product of proces. In het ontwerpproces werk ik met ontwerpmethodieken die ik op zowel theoretisch, empirisch als applicatieniveau kan toepassen.

    Ik ben een toekomstige ‘innovatie ninja’, ik ga met een commercieel oog en mijn creatieve mastermind trendwatching, Concept Design, Design Thinking en Design Statagy inzetten als gereedschap om nu de weg van morgen te vormen.

  2. Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?

    Mijn doel is dat ik over vijf jaar als ‘innovatie ninja’ impact maak in deze snelgroeiende maatschappij, bij een multinational of een start-up. Zolang ik maar kan leren, groeien, verbinden en mijn creativiteit kan uiten.

  3. Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?

    Het belangrijkste wat ik tijdens mijn studietijd heb geleerd is de ervaring zelf. Voor mij waren deze periode en studie namelijk één grote levensles. Kunstacademie is hard werken. Je wordt constant uitgedaagd om tot het uiterste te gaan, om kritisch naar je werk te kijken maar ook naar jezelf en hoe je hierbij de wereld om je heen betrekt. Keuzes maken en deze beargumenteren. Je stelt jezelf kwetsbaar op en wordt vrijgelaten in wat je wilt, zolang je er maar zelf achter staat en kan uitleggen waarom je bepaalde keuzes maakt. Je krijgt handvatten van de docenten, maar wordt continue gestimuleerd om op eigen kracht te denken en te handelen. Dat is voor mij de meest waardevolle les.

  4. Overzicht van publicaties / exposities / prijzen / concerten / voorstellingen etc.

    2020 – DIGITALE KLEEDJESMARKT - DEN BOSCH
    https://www.bd.nl/den-bosch-vught/afpingelen-via-de-webcam-bossche-tessa-organiseert-digitale-kleedjesmarkt~a3921ae1/

    2018 - PROSPECTS EXPO – UTRECHT
    https://ag.hku.nl/tentoonstelling/hku-fashion-design/

    2018 - DE MUZERIJE EXPO – DEN BOSCH
    http://cocnoordoostbrabant.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/04/bosschroze2018-03.pdf

    2017 – CONNECTED FASHION EVENT – DEN BOSCH
    https://www.facebook.com/transpicious/

    2017 - HET DEPOT EXPO – WAGENINGEN
    https://vimeo.com/212760748

    2016 – BOSCH PARADE – DEN BOSCH
    https://www.youtube.com/watch?v=6SlHr5HhqTE

    2015 – TRANSPICIOUS FASHION EVENT – DEN BOSCH
    https://www.facebook.com/transpicious/