Melissa Kragten
My Ideal Dataworld
Mijn ideale datawereld is een concept ontworpen vanuit de vraag: “Hoe heeft data invloed op jouw dagelijkse leven?” NEMO de studio zocht rond deze vraag tentoonstellingen voor hun opkomende tentoonstelling. Deze tentoonstelling heeft als thema data. Hierbij is dataverzameling een groot onderwerp, dagelijks wordt er data van jou verzameld. Dus ging ik mij focussen op dataverzameling en hoe dit ons beïnvloedde. Tijdens mijn ontwerpproces moest ik mijzelf ook gaan afvragen van mijn eigen standpunt was. Ik had vele meningen van anderen gelezen.
Maar uiteindelijk had ik toen nog geen antwoord. Het argument dat dataverzameling alleen maar onze vrijheid afneemt is naar mijn mening niet volledig. Wij gebruiken dataverzameling ook voor veiligheid, gezondheid en gemak. Het is niet zwart-wit. Waar dataverzameling goed is en waar niet verschilt per persoon, locatie en situatie.
Door een aantal van dit soort specifieke personen, situaties en locaties uit te lichten kan ik via Mijn ideale datawereld de gebruiker zelf een gewenst scenario laten creëren. Een wereld waarop data wordt verzameld zoals zij wil.
- Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?
In de wereld worden er continu data verzameld. Dit is voor onze veiligheid, gezondheid en gemak, maar hiervoor ruilen we een stukje privacy en dus ook een stukje vrijheid in. Waar ligt de balans tussen vrijheid en veiligheid? Wat vind jij belangrijk? De interactieve installatie “Mijn ideale datawereld” gaat samen met jou jouw ideale datawereld definiëren.
Ik probeerde een installatie te maken over het verzamelen van data, maar onderweg kwam ik erachter dat ik mijn eigen mening hierover eigenlijk niet goed gedefinieerd had. Data en hoe die verzameld worden is een heel groot onderwerp. Soms is het goed en soms niet. In “Mijn ideale datawereld” gaan we deze grens samen definiëren op een visuele interactieve manier.
Als interaction designer probeer ik de koppeling te maken tussen mens en machine. Dit doe ik door onderzoek uit de psychologie te koppelen aan interactieve technologie. Door ook psychologie te studeren geeft dit een fundamentele basis in kennis over de mens. Door technologische kennis hieraan te koppelen kan ik met onderzoek, prototypes maken en deze testen, de beste interactie ontwerpen wat uiteindelijk tot gedragsverandering zal leiden.
Technologie en dataverzameling via technologische middelen kan eng zijn, we maken er allemaal dagelijks gebruik van en de technologie maakt ook gebruik van ons. Er zijn vele meningen over dataverzameling, over hoe het beter kan, hoe het veranderd moet worden. Al deze meningen worden na een tijd een warboel.
Maar zelf een concrete mening vormen over dataverzameling is hierbij belangrijk. Een mening over hoe jij het wilt hebben is in feite een toekomstscenario. Zonder dit toekomstscenario waarin jij wilt leven kan je ook nooit naar dit gewenste scenario toewerken. Er zal geen verandering kunnen komen binnen de huidige situatie als er geen duidelijk nieuw scenario is.
Het nadenken over de toekomst vind ik een belangrijk onderwerp, dit is ook een terugkerend onderwerp in mijn werk. We denken dat de toekomst vaststaat en we er daarom ook niet over na hoeven te denken. Maar toekomst staat pas vast wanneer voorbij is, zonder het nadenken over de toekomst hebben we niets om naartoe te werken. Door mensen bewust te maken over de toekomst en hun vooral hun eigen gewenste toekomstscenario, kunnen we met elkaar erna toe streven. - Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?
Over vijf jaar denk ik wel uitgestudeerd te zijn. Misschien. Ik heb hierna nog twee jaar psychologie te gaan en wil eigenlijk ook nog een master doen. Op het moment kijk ik naar de master Kunstmatige Intelligentie. Ik ben nooit uitgeleerd. Ik heb een grote behoefte aan nieuwe kennis opdoen, in het kundig worden in verschillende disciplines en deze hopelijk ook te kunnen combineren.
- Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?
Ik heb veel geleerd over mijzelf. Als 17-jarige, net van de middelbare school af, is het allemaal nog erg nieuw en is het moeilijk om optimaal gebruik te maken van je studie. Vooral van alle faciliteiten die de HKU te bieden heeft. Ik ben er pas echt in het laatste jaar goed naar gaan kijken. Dit vind ik wel jammer.
Maar mijn opleiding heeft mij ook heel veel laten ervaren, tot reizen naar het buitenland, internationale game jams en nog veel meer. Deze ervaringen hebben mij gemaakt tot wie ik ben. - Overzicht van publicaties / exposities / prijzen / concerten / voorstellingen etc.
Project SsookSsook:
Award for Best Design
Living Lab Game Jam 2016
apr. 2016 Transmango & HKU
Award for Best Gameplay
Living lab Game Jam
apr. 2016 Transmango & HKU
Project Molkwei:
Night of the Nerds Exposant