Lotte Kooistra
Playful Melancholia
Aanleiding voor mijn beelden zijn filosofische vraagstukken over de hedendaagse samenleving, in dit geval de melancholische stemming. Ik ben geïnspireerd door de opvatting dat melancholie het gemis van en verlangen naar de verbondenheid is die we in onze vroegste kindertijd ervaren. Zodra het besef van het ‘ik’, de ander en de wereld ontstaat, verbreekt de eenheid door onderscheid en begrenzing. Verbeelding wordt aangewend door kinderen om fantasie en realiteit in elkaar over te laten vloeien. Een poging opnieuw te verbinden, zich thuis te voelen. Maar door besef van vergankelijkheid raken we vervreemd van dit ‘toekomstloze’ geluk.
Deze melancholie probeer ik op speelse wijze voelbaar te maken in mijn werk, waarin objecten symbolische betekenissen dragen. Ik wil uitnodigen tot vertragen, zoals de aandachtige verwondering waarmee een kind al spelend iets onderzoekt.
- Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?
Al spelend en onderzoekend vorm ik ruimtes, objecten en audiovisuele media tot collage. Op zoek naar de spanning tussen vrijheid en kaders, het materiële en het ongrijpbare.
Paradoxaal genoeg kan collage alles met elkaar verbinden en kan het zo binnen een kader, kaders doen breken. Door middel van beelden wil ik bewust maken van onze fragmentarische manier van zijn en tegelijkertijd aanmoedigen om niet in hokjes te denken.
Het opzoeken van deze spanning zie ik als een spel van balans, waar de ervaring en kinderlijke speelsheid aan zet is en deze vervolgens de beurt geeft aan reflectie en beschouwing. Zo ontstaat een betekenisvol spel en vindt er ontwikkeling plaats met aandacht voor beide aspecten.
De ongrijpbare lichtstralen van een projectie die zich vertalen in een beeld blijven me eindeloos verwonderen. Maar wanneer ik een video projecteer en bovenop het ongrijpbare licht ook de dimensie van tijd toevoeg, hoop ik de illusie van houvast en kaders voelbaar te maken. Daarbij hoop ik aan te moedigen tot een filosofische houding, het voeren van dialoog en vanuit nieuwsgierigheid te onderzoeken. - Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?
De waardevolle ervaring van een opleiding waarin kunst en educatie gecombineerd worden, draag ik met me mee het werkveld in. Educatie en beeldend werk vloeien in elkaar over en deze hebben een inspirerende en stimulerende werking op elkaar, door de combinatie van kennis en ervaring. Gedreven door verwondering en nieuwsgierigheid zie ik mezelf werken als spelend onderzoeker en video-collage-installatie maker, waarin ik filosofisch gedachtegoed een grote rol toe bedien. Al wandelend wil ik de minder gebruikelijke paden en nieuwe wegen van educatie en kunst ontdekken en de kracht van deze combinatie benutten. Ik beschouw mijn pad net als de wijze waarop ik collage inzet, zoveel mogelijk met elkaar verbinden binnen het nodige kader, maar niet in hokjes denken.
- Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?
Erg waardevol binnen deze studie was voor mij het ontwikkelen van een beeldend proces waarin ik al spelend onderzoek en vervolgens afstand neem om te reflecteren en beschouwen, de afwisseling van kennis en ervaring is voor mij een gouden combinatie. Door hier bewust aan te hebben gewerkt helpt mij dit nu als methode om te blijven creëren maar ook kan ik dit inzetten bij het begeleiden van andermans beeldend proces.
- Overzicht van publicaties / exposities / prijzen / concerten / voorstellingen etc.
Eindexpositie vierde jaar, september 2020, Pastoefabriek te Utrecht.