Scrum is a sculpture based on a rugby scrum.

To increase the interest in rugby I looked for a way the audience might experience part of the game in a new way. An essential element in rugby, a scrum is used to restart the game after an offence has taken place. To form a scrum eight players of both teams come together in a unique position. This is the underlying concept of my construction. Once the scrum is formed the ball is rolled in, entering from one side and coming out on the opposite. My sculpture allows the audience to experience the scrum as if they themselves are the ball.

The construction of a scrum is based on a few important elements - the setup (positioning), the way the arms are bound between the players and the body positioning. A scrum is built out of three calls given by the referee: crouch, bind, set. During these three calls the body positioning of the players changes. My sculpture is designed in such a way that the front row (nos. 1, 2, 3) is set up on the crouch call; the second row (nos. 4, 5) on the bind call; and the third row (nos. 6, 7, 8) on the set call. 

The next World Cup will be held in France at Stade Ernest-Wallon, with multiple games being played then. I designed my sculpture to be placed at the square of Stade Ernest-Wallon. With a capacity of 19,500 seats Ernest-Wallon is the stadium of the Stade Toulousain rugby club. The sculpture will measure 20 metres long, 10 metres wide and 4.5 metres high. The sculpture is made of steel to make it strong and robust. Its color is red after the Stade Toulousain club colours. The direction in which the scrum players push against each other is translated into oblique, black lines on the ground, which I prolonged quite extensively. This serves to emphasize the ball’s movement, defining the connection between the environment and the sculpture. The sculpture has been positioned in such a way that the stretched lines end in front of both the entrance, the clubhouse, the shop, the restaurant and the east wing.

A watchtower based on the famous painting by Piet Mondriaan

To allow the visitor to experience the Mondrian painting from a different perspective, I designed a Mondrian Watchtower. In order to capture the true essence of the Mondrian panting, it was vital for me to keep the staircase as discrete as possible. I did this by designing a unique staircase following the framework, thus ensuring that no attention is taken away from the external look. I used glass for the railing to further conceal the concept. This allows the structure to truly expose the artist’s style, without having to make any sacrifice to its overall view. The materials I used serve to create a unique phenomenon throughout the day as casting shadows form new and unique paintings in their own right. These shadow paintings can be observed when you are high up in the tower as well as on the ground. They will change along the course of the year and its seasons.

The tower measures 30 metres high with four platforms leading to different viewpoints, offering multiple experiences as far as direction and height are concerned. The platforms are painted in the four famous colours of the Mondrian painting: white, yellow, red and blue. The tower is made of steel to make it strong as well as recreate the thin lines of the painting. Glass windows are applied for safety and will maintain the ultimate view.
Linde van der Velden

Linde van der Velden

20 Februari 1995
Volg
  1. Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?

    'Building a good customer experience does not happen by accident, it happens by design' – Clare Muscutt. 

    Vanuit een ander perspectief een nieuwe ervaring bieden, het binden en verbinden van de gebruiker en de omgeving met een ontwerp. Als conceptueel ontwerper vind ik dit ontzettend belangrijk; architectuur is zoveel meer dan een mooi gebouw. Mensen triggeren om op een andere manier naar kunst, gebouwen, de omgeving of in het algemeen de wereld te kijken, dat is mijn drijfveer. Het fascineert mij hoe je dingen kunt omzetten waardoor iets heel anders ontstaat.

    Door te spelen met bijvoorbeeld de grootte of de invalshoek kun je komen tot onverwacht verrassende resultaten. Zo heb ik bijvoorbeeld een Mondriaan verwerkt in het frame van een uitkijktoren; de trap ontstaat vanuit het schilderij en de schaduwen zorgen voor nieuwe schilderijen. Ook heb ik de scrum van de sport rugby, waar ik een passie voor heb, levensgroot verwerkt in een sculptuur. Hierdoor kun je, in plaats van passief te kijken vanaf de zijlijn, zelf door de scrum heen lopen en de sport actief ervaren, alsof jij dus de bal bent.
     
    Ik speel graag met vorm, compositie en constructie. Na een kort maar krachtig onderzoek ga ik direct aan de slag. Doen, uitproberen en doorzetten. Vooral ook doorgaan en steeds verdieping zoeken, waardoor er uiteindelijk meerdere dimensies ontstaan. Deze voor mijn werk belangrijke eigenschappen zijn absoluut versterkt door mijn ervaring als topsporter.

  2. Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?

    Over vijf jaar zie ik mezelf als conceptueel ontwerper werkzaam op een dynamisch en innovatief ontwerpbureau, waar ik steeds word uitgedaagd om met verrassende ideeën te komen.

  3. Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?

    Door mijn studie Spatial Design aan de HKU is mij duidelijk geworden wat mij écht fascineert en wat mijn expertise is. Ik heb geleerd hoe ik mijzelf goed positioneer in mijn werkveld en ben hierdoor zelfverzekerder geworden over de keuzes die ik als ontwerper maak. Mijn studie aan de HKU heeft mij ook doen inzien hoe de combinatie sport en beroep mij als ontwerper versterkt.