Dresscode richt zich op meisjes tussen de 8 en 12 jaar. Het doel van het spel is meisjes kennis laten maken met coderen. Tijdens het spel maken zij patronen op hun kleding en kunnen deze via een modeshow laten zien. Ze ook afbeeldingen maken van hun creatie of deze later evt. te delen.
Het is gemaakt in samenwerking met studenten development en vormgeving van het Mediacollege Amsterdam. Deze studenten hebben mijn idee uitgewerkt tot een prototype. In deze fase zijn er twee varianten van het spel.
Game Dresscode - walk-through door het prototype van de game
Dresscode 1 home.png
Game Dresscode - home
Dresscode 2 avatar kiezen.png
Game Dresscode - avatar kiezen
Dresscode 5 uitleg.png
Game Dresscode - uitleg
Dresscode 6 Lobby.png
Game Dresscode - de lobby
Dresscode 8 code Jodie level 1.png
Game Dresscode - hulp van het karakter Jodie
Dresscode 10 code rekenen.png
Game Dresscode - code blokjes kiezen
Dresscode 12 code figuur gemaakt.png
Game Dresscode - code schrijven
Dresscode 17 modeshow.png
Game Dresscode - de modeshow

Hoe kan je nieuwsgierigheid bevorderen bij meisjes (in de leeftijd van 8 tot 12 jaar) op het gebied van technologie?

De vraag “Hoe kan je nieuwsgierigheid bevorderen bij meisjes (in de leeftijd van 8 tot 12 jaar) op het gebied van technologie?” is te beantwoorden met de richtlijnen die zijn opgesteld in dit onderzoek.
Als voorbeeld daarvan zouden meisjes met programmeren (als voorbeeld van tech) in aanraking moeten komen, opdat ze eraan blootgesteld worden op een positieve manier die uitgaat van hun belevingswereld. Hun zelfvertrouwen zou vergroot moeten worden en ze als ze ruimte ervaren voor autonomie en zelf-expressie vergroot dat hun eigenwaarde. Ze zullen eerder willen programmeren als voor hun het nut van programmeren duidelijk is.
Als proof of concept gebruik ik de game ‘Dresscode’ die deze elementen gebruikt om meisjes positief te benaderen en kennis te laten maken met programmeren door hun aan te spreken op hun eigen interesse, in dit geval fashion.
Milena Spaan

Milena Spaan

28 Juni 1978
  1. Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?

    Bij mij master ben ik afgestudeerd op het onderzoek 'Hoe kan je nieuwsgierigheid bevorderen bij meisjes (in de leeftijd van 8 tot 12 jaar) op het gebied van technologie?'. Daarnaast ben ik zelfstandig digital designer / developer en docent ‘Software developer’ op het Mediacollege in Amsterdam. Ook ben ik ambassadeur van ‘Meer meisjes in de techniek’.
    Naast mijn werk als (web)designer en docent geef ik workshops en cursussen coderen voor meisjes en heb ik in deze master richtlijnen ontwikkeld hoe je meisjes meer nieuwsgierig kan maken naar programmeren. Daarvoor heb ik samen met studenten van het Mediacollege een game ontwikkeld waarbij kinderen eigen patronen op kledingstukken kunnen programmeren.

  2. Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?

    Als toekomstbeeld zou ik willen dat meer meisjes in de tech zal leiden tot een toekomst, waarbij meisjes en vrouwen niet meer het uitzonderlijk vinden om iets tech gerelateerd te doen, maar dit zien als een vanzelfsprekendheid.

  3. Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?

    Inspiratie en cross-sectoraal denken.