Kian Kreikamp
Fortuyn
- Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?
3D Environment Artist
Het snel kunnen maken van avontuurlijke 3D environments voor games die een diepgaand verhaal vertellen. Realistisch en stylized.
Wat mijn werk uniek maakt is de manier waarop ik narrative en gameplay combineer.
In een environment zorg ik ervoor dat alles klopt en uitgedacht is. Verhaal en omgeving moeten elkaar versterken. De environment moet als logisch ontwerp voortkomen uit het verhaal.
Level design is een andere belangrijke factor voor mijn werk. Ik ben altijd bezig om te bedenken hoe mijn environment zou kunnen passen in een game.
Ik vind het erg leuk om bezig te zijn met level design, narrative concepting en het in elkaar zetten van mijn environment. - Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?
1. Mijn eerste baan in de videogame-industrie bemachtigen. Mijn eerste stap in mijn carrière.
2. Art maken voor een game die veel gespeeld en gezien wordt door mensen.
3. Werken in een studio die games maakt die ik zelf ook zou willen kopen.
4. Bij een van de studio's mogen werken die mij vroeger inspireerden om te beginnen met deze studie. Voornamelijk grote AAA-studio's zoals Ubisoft en Naughty Dog omdat die vroeger zoveel impact op me hadden. - Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?
In groepsprojecten:
Communicatie. Absoluut het allerbelangrijkste in een groepsproject. Elkaar vaak zien, duidelijke afspraken maken, plannen en vooral met elkaar praten over wat iedereen op een dag gedaan heeft. Wanneer je niet weet wat je teamgenoot gedaan heeft gisteren en de planning scheef loopt, dan valt het project snel in het water.
Individueel:
Hoge doelen stellen. Een doel hebben dat je echt heel graag wilt behalen, zoals een bepaalde stageplaats, kan je motiveren om beter te worden dan dat jij dacht dat je kon zijn. Zo was het voor mij tenminste. Het liefste een doel dat voor je gevoel net iets te hoog ligt omdat je dan extra hard je best moet doen om het te behalen. Op deze manier daagde ik mezelf uit tot het uiterste en maakte ik dingen die ik normaal nooit zou maken. Puur om die ene stageplek te bemachtigen.
Je kijkt naar wat je moet kunnen om je doel te behalen en dan doe je die dingen gewoon! Zo leer je veel dingen waarvan je niet wist dat ze bestonden zoals sommige programma's. Zonder een doel te hebben doe je maar wat. Meestal waar je zin in hebt. Dus ook games spelen en Netflix bingewatchen of misschien zelfs alleen maar draken tekenen of zoiets. Waar het mij om gaat is, dat je wanneer je vol voor één doel gaat, uit je comfortzone stapt en productief wordt.
Daarbij maakt het niet uit wat je skillniveau is met modellen of tekenen of whatever; met genoeg wilskracht kun je serieus bijna alles bereiken wat je wilt. Zolang je een doel hebt dat je echt graag wilt behalen en past bij je passie! Want dan ben je ook echt bereid om te werken voor je doel!
School leert je niet alles in de lesuren. Het is toch echt aan jezelf om ook buiten school inzet te tonen en je doelen te behalen. Je moet er echt wat voor over hebben.