Sinds eind 2019 werk ik aan de VR-game ‘Reducept’. Reducept BV is een Fries bedrijf dat zich inzet voor de bestrijding van chronische pijn. Ze ontwikkelen een VR-game waarbij patiënten hun hersenen trainen en leren omgaan met de pijn. De game is zeer succesvol met 78% van de meer dan 18.000 patiënten die minder, veel minder of zelfs geen pijn meer ervaren. De game heeft verschillende awards gewonnen waaronder de Amerikaanse World Summit Award voor innovatie binnen de gezondheidszorg en heeft inmiddels aandacht gekregen van nieuws- en mediaplatforms als de NOS, Nu.nl, RTL-Z en de Volkskrant. Voor deze game heb ik muziek en sound design ontworpen. Daarnaast heb ik voor mijn afstuderen een onderzoek gedaan naar hoe lineaire en non-lineaire muziek ervaring van de speler kunnen versterken, de kwalitatieve en zakelijke waarde hiervan en zakelijke waarde hiervan.

De waarde van Lineaire en non-lineaire muziek in games

Muziek is een belangrijk onderdeel van de game-ervaring. Wat voor soort muziek er wordt gebruikt en in welke vorm ligt aan het type game en gameplay. Al deze verschillende muzieksoorten kun je uiteindelijk verdelen in twee categorieën: non-lineaire en lineaire muziek.
Non-lineaire muziek komt vaak voor in AAA-games. Er wordt lovend over gesproken binnen de game-industrie en het wordt gezien als innovatief en van hogere kwaliteit. Ook speelt dynamische muziek een belangrijke rol in het creëren van meeslepende en memorabele ervaringen in de game.
Dit neemt niet weg dat lineaire muziek ook belangrijk is. Lineaire muziek wordt door componiste Winifred Phillips (2014, pp. 141) beschreven als een essentieel onderdeel voor de luisterervaring in games.
Bovenstaande game-audio-professionals hebben het hier over de kwaliteit die de muziek aan de game toevoegt door de beleving van de speler te versterken.
Naast de kwalitatieve waarde die non-lineaire en lineaire muziek met zich meebrengen, hebben ze ook een zakelijke waarde. Dit is de waarde die vooral relevant is voor developers en gamestudio's bij het maken van games maar ook voor game-audiobedrijven en componisten.
Deze waarde komt voort uit een aantal onderdelen: Gebruiks- en implementatie-gemak, de snelheid waarin de muziek gemaakt wordt en de kosten, marketing en ‘word of mouth’ en waardering vanuit de game-industriecultuur.
Dit is een maker-ondernemeronderzoek dat ingaat op de waarde die non-lineaire en lineaire muziek toevoegt in games. Deze waarde wordt onderzocht op zowel kwalitatief als zakelijk vlak.
Charley van Veldhoven

Charley van Veldhoven

25 Juni 1994
  1. Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?

    Mijn specialisatie ligt bij muziek voor films en games. Ik heb een voorliefde voor het experimenteren met geluid en vanuit mijn achtergrond als klassiek getraind pianiste voeg ik hier elementen van romantisch klassiek en jazz aan toe.
    Daarnaast zet ik mijn muzikaliteit en klassieke training in tijdens het maakproces. De lagen van de muziek speel ik in alsof je bij een live-concert bent!

  2. Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?

    Op dit moment schrijf ik vaak muziek voor serious games. Dit zijn games die mensen helpen zoals bijvoorbeeld games waar je van kunt leren, maar ook games die patiënten van hun angst of pijn afhelpen. Dit vind ik fantastisch om te doen. Over vijf jaar zou ik graag aan de top van mijn eigen game-audiobedrijf staan, met een groot aantal opdrachten voor serious games. Op deze manier volg ik mijn passie om mijn bedrijf te runnen als componist en help ik hiermee ook mijn medemens.

  3. Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?

    Voor mij zijn dat eigenlijk twee dingen. Ik heb geleerd hoe ik creatief omga met technologische tools. Laat de technologie met jou meewerken in plaats van andersom. Daarnaast heb ik ook geleerd ondernemend te zijn. In de muziekindustrie maak je je eigen werk en is het belangrijk dat je ondernemend bent!

  4. Overzicht van publicaties / exposities / prijzen / concerten / voorstellingen etc.

    Prijzen en nominaties:
    - Winnaar '100% Her' productiewedstrijd bij Universal Production Music - 2020
    - Nominatie Dutch Bakery Awards: 'Best Sound Design and Music for the game Reducept' - 2020
    - Componist en Sound Designer van de multi-award winnende serious game 'Reducept' - 2019/2020
    - Awarded: A.M.P. Scholarship Game Development Conference San Francisco - 2020
    - Awarded: G.A.N.G. Scholarship Develop Conference Brighton - 2019
    - Awarded: Media Sound Hamburg Scholarship for MSH Summerschool - 2019
    - Awarded: Holland Scholarship voor een stage in Los Angeles bij game componist Jeff Rona - 2018
    - Top 200 iTunes klassieke muziek charts voor 6 dagen in Japan, US, en de UK met EP 'JESUS IS KING' covers van Kanye West.
    - 300.000+ total streams op Apple Music en Spotify voor itchytape (lofi hiphop duo) en charley van veldhoven (solo piano).

    Publicaties:
    Medium
    https://medium.com/@shesaid.so/this-international-womens-day-it-s-100-her-e6630b4d6ade

    Universal Production Music
    https://www.universalproductionmusic.com/tc-hk/discover/composers/22533/Charley-M-van-Veldhoven

    Sleepysongs
    https://sleepysongs.se/behind-the-piano/behind-the-piano-charley-van-veldhoven/

    Nagamag blog
    https://www.nagamag.com/features/charley-van-veldhoven-interview-on-nagamag-com/?fbclid=IwAR2eIw4A80KJQL1c3yrI-ZRAQ4YljR-B4slZgZiX_Cc8HxX5qeIND03Qt90