After the armed civil conflict in Moldova, which ended in a ceasefire in July 1992, complete peaceful cohabitation still hasn’t been achieved - the society remains divided. The country is characterized by ethnic and linguistic diversity, different historical perspectives, identity uncertainty, slow economic development and political distrust due to corruption. Moldova is not the only country experiencing difficulties of this kind: there have been dozens of conflicts all over the world since 1990, leading to 70.8 million forcibly displaced persons by 2019, mainly as a result of violence. This situation represents a great challenge and urgency for reconstruction in post-conflict areas. When it comes to Moldova the problem of social tensions must be addressed urgently in order to unlock the country's development potential, to stimulate the collaboration between ethnic sub-groups and the realization of equal human rights within the country.

My research question in this project is: How can space boost a process of reconciliation in a multi-ethnic environment after a conflict? I have explored the values base of a diverse target group for the definition of a programme type that would attract people of diverse backgrounds. I also explored how space can trigger either negative feelings, adding to social tension, or positive feelings, stimulating collaboration. Finally, I worked together with local community people, peace-making experts, a psychologist and a public figure to design a multilingual theatre school for children in a city park.
mock-ups.jpg
Vormonderzoek
16.jpg
Tribune
17.jpg
Toneel optie-1
18.jpg
Toneel optie-2
20.jpg
Toneel optie-3
19.jpg
Toneel optie-4
12.jpg
Samenwerken
2.jpg
Socialiseren
здфт_ьфшт.jpg
Plattegrond-1
LOWER LEVEL PLAN.jpg
Plattegrond-2
LOCATION.jpg
Locatie
VALUES.jpg
Type Programma
Anna Ceglova

Anna Ceglova

25 Mei 1987
Volg
  1. Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?

    Ik sta voor de harmonieuze co-existentie en samenwerking van mensen. Ik ben ervan overtuigd dat dit het belangrijkste aspect van duurzaamheid is. De andere aspecten (zoals milieuvriendelijke materialen en technologieën of energie- en ruimtebesparing) hebben veel minder kans van slagen als mensen in conflict zijn. Daarom wil ik als interieurarchitect en ruimtelijk ontwerper vreedzame sociale interactie door architectuur brengen, positieve emoties opwekken en blijvende herinneringen creëren op de achtergrond van de ruimte.

    Iedereen begrijpt comfort, kleuren en vormen, ongeacht hun religieuze of politieke overtuiging, geslacht, leeftijd of geslacht, etniciteit of moedertaal. Iedereen kan zijn mening of gevoel hebben over esthetiek. Ruimte is een instrument dat de nadruk kan leggen op positieve universele waarden en dat de zorg voor de plek en voor elkaar kan opwekken.

  2. Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?

    Over vijf jaar wil ik een goedlopend eigen bedrijf hebben, samenwerken met andere disciplines en werken aan integrale architectonische oplossingen voor leven, werken en genieten.

  3. Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?

    Het belangrijkste dat ik heb geleerd tijdens mijn studie aan HKU is ontwerpen vanuit onderzoek. Door vallen en opstaan heb ik geleerd op mezelf te vertrouwen, maar ook op samenwerken met anderen. HKU heeft me geholpen om een overkoepelende visie op ontwerpen te ontwikkelen.